Saturday, January 27, 2018

Guru sekolah mengikut aliran mengajar

💖Guru Aliran Perdana - mempunyai pedagogi (cara mengajar) mata pelajaran BM/BI/SN/M3 etc
👩🏻‍🏫 guru yg mengajar murid khas di aliran perdana memerlukan strategi bagi membantu murid belajar.

💖MBK penglihatan dan pendengaran mengikuti silibus arus perdana dan mempunyai subjek extra utk Braille dan Kod tangan / bahasa Isyarat

👩🏻‍🏫Maka Guru Pendidikan Khas Penglihatan/ Guru Pendidikan Khas Pendengaran - mempunyai pedagogi mata pelajaran, braille/kod tangan (bahasa isyarat) & strategi utk mengajar murid kurang upaya pendengaran dan penglihatan.

💖Guru Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran- mengikuti silibus pendidikan khas yg berfokus kepada domain, kemahiran dan subjek mengikut kefungsian dan keupayaan murid  (dari segi kognitif).
- sama ada murid boleh ikut akademik (masuk inklusif)
- boleh membaca, menulis, tak mampu ikut akademik tetapi mampu ikut aliran vokasional berfokus kepada kemahiran

🌟Bagi murid with complex needs (severe to complex needs) mereka juga berhak utk bersekolah seperti rakan-rakan yg lain.

👩🏻‍🏫Guru pendidikan khas memerlukan strategi dan teknik yang lebih berfokus kepada domain:
✅ sensori
✅ komunikasi sosial
✅ psikomotor (motor kasar/halus)
✅tingkah laku & pengurusan kehidupan
✅kognitif mengikut keupayaan mereka.

🌟Disebabkan keupayaan kognitif murid with complex needs rendah, lebih penting untuk mereka mempelajari ttg interaksi sosial , rutin harian dan pengurusan kehidupan berbanding mengajar mereka subjek yg spesifik seperti Bahasa Melayu, English, Matematik dan Sains.

🌟mempelajari ttg pengurusan kehidupan telahpun merangkumi (integrate) elemen-elemen seperti agama, moral, bahasa, komunikasi, numerasi & literasi secara tidak langsung.

Oleh itu:
latihan, bengkel & kursus yg tepat dengan keperluan guru penting bagi meningkatkan keupayaan guru mengajar dalam sesi PdP.

🌟tujuan utama: meningkatkan kualiti hidup dan kemenjadian murid.

#pendidikankhas
#MBK
#complexneeds
#awareness

No comments: