*TIDAK MUSTAHiL*
Sebenarnya tidak mustahil untuk ibubapa menjadi terapis.
Sama juga tidak mustahil untuk ibubapa ajar sendiri anak membaca/mengaji.
Kunci utama🔍 ialah
bagaimana memahami
_daya tumpuan anak dan mengawal tingkahlaku anak_
Jika ibubapa faham
maka tidak ada isu naik panas baran.😡
Sebab ibubapa faham bahawa tumpuannya terhad pada apa yang dia lihat, pegang dan minat saja.
Untuk *mengawal tingkahlaku*
ibubapa mesti bersedia dengan
⭕target serta 💫ganjarannya.
Selalu yang berlaku, ibubapa hanya fikir target.
Tapi tidak bersedia dengan sebarang ganjaran.
Lepas tu,
tidak konsisten pula.🙁
(Catit la skit,buat la skit nota &jadual)
Hujung minggu saja anda ajak anak belek buku.
Memanglah dia tak suka.
Tapi cuba _kalau hari-hari dia memang kena tengok paling kurang 1 buku_
Maka aktiviti itu ditanam sebagai rutin setiap kali selepas makan malam, contohnya.
Jika kanak-kanak umur 4 tahun ke atas
lebih mudah untuk kita ajak dia tumpu pada apa yang kita mahu.
Tapi jika bawah 4 tahun
(2-4tahun👫)
dia akan tumpu pada yang dia suka.
Maka ibubapa kena bijak untuk gunakan benda yang dia suka
(contohnya koleksi kereta) untuk ajar apa yang anda target (contohnya kata tempat :atas, bawah, depan belakang)
Ni....kita tgok dari jauh jerrr....pastu beli byk kereta sb tahu kje anknye..susun memanjang jerrr🚙🚕🚗🚙🚙🚙
(Xcuba tukar rutin,cuba lah dlu)
Kanak-kanak memang kerjanya main saja.
Jadi ibubapa kena ajar anak dalam suasana bermain.😉
Tapi✖ bukan main-main saja-saja.
Ini yang selalu berlaku.
Ibubapa pula terlebih over bermain.
📝Tiada target mengajar.
Contohnya jika anak suka main susun puzzle (kes autisme), maka ibubapa kena target untuk latih giliran dan eye contact.
◼Ini penting supaya anak faham interaksi 2 hala.
Contoh lain jika anak suka main masak-masak, maka ibubapa kena set target
apa perkataan yang anda nak ajar dalam aktiviti tersebut? kata kerja : tuang, kacau, masak, buka, tutup, potong, letak. Atau kata sifat : panas, pedas, sedap, masam, manis.
(Fun ,no stress.....)
No comments:
Post a Comment