Ukuran kepandaian dan perkembangan seseorang kanak2 bukanlah dari potensi akademiknya.
Sebaliknya,kita kena ukur dari segi cara mereka bermain.
👉🏻Adakah mereka bermain sesuatu alat permainan dengan cara yg betul?
👉🏻Adakah mereka terlalu takut dan geli dengan sesuatu aktiviti bermain?
👉🏻Adakah mereka cenderung dengan hanya memilih satu jenis alat bermain sahaja? Contohnya permainan jenis violent,atau jika dengan bola,hanya bola sahaja yg diminati dan tidak berkembang utk meminati alat permainan yg lain pula?
☝🏻️Ini semua adalah 'key indicator' utk menentukan samada anak anda ada masalah dalam perkembangan dan pemikirannya,bukan dari sudut akademik di awal usia.
Percayalah,anak yg tidak bermain dengan betul dan tidak bereksplorasi dengan kepelbagaian aktiviti bermain cenderung utk mendapat masalah walaupun mereka adalah anak yg normal (fasih bertutur namun terdapat kecenderungan ke arah personality disorder yg tertentu).
Liyana Raya
Terapis
Copy
Janganlah berlari setempat..... Penat .....tapi tak ke mana!
Melangkahlah👣👣👣👣
No comments:
Post a Comment